Психологічний інструментарій

 Психологічний інструментарій


Перелік психодіагностичних методик та методик
для соціально-психологічних досліджень
№ п/п
Назва методики, автор
Джерело
Для вирішення якого завдання використовується, спрямованість
Вік досліджуваних
1. Готовність до школи
1
Тестові методики вивчення психофізіологічних особливостей учнів школи І ступеня. Готовність до школи у 3-х частинах
Тестові методики вивчення психофізіологічних особливостей учнів школи І ступеня. Готовність до школи у 3-х частинах.- Хмельницький, 2002
Визначення стану готовності дитини до школи
5-6 років
2.
Методика діагностики готовності до навчання в школі дітей шестирічного віку
Стадненко Н.М., Ілляшенко Т.Д., Обухівська А.Г. Методика діагностики готовності до навчання в школі дітей шестирічного віку. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2001.
Визначення стану готовності дитини до школи
5-6 років
3.
Реверсійний тест
Аке В. Етфельд
ПІ. Психологічна діагностика інтелекту, мислення, креативності дитини.– К.: Мікрос- СВС, 2003.
Перевірка готовності дитини до навчання грамоти і аналіз причин дислексій, визначення здібностей до операцій порівняння на абстрактному матеріалі
5-8 років
4.
Тест «Рівень психосоціальної зрілості» С.Банкова
Барташнікова І.А., Барташніков О.О. Діагностика готовності дітей до навчання в школі.- Тернопіль: Богдан, 1998
Визначення рівня психосоціальної зрілості
6-7 років
5.
Діагностика готовності до навчання в школі дітей шестирічного віку Н.Гільбух
Т.Ілляшенко
А.Обухівська
Гільбух Н.М. та ін. Методика діагностики відхилень у розумовому розвитку молодших школярів та старших дошкільників. «Абетка»,- Кам-Под., 2001
Визначення готовності до навчання
6-7 років
6.
Діагностика готовності дітей до школи
Авер'янов В.П. Діагностика готовності дітей до школи, 2007 (електронний носій)
Визначення готовності до навчання
6-7 років
7.
Опитувальник для батьків Д.Чейпі
Газета «Психолог» - вкладка, №29-32, 2003
Аналіз орієнтовного рівня психологічної готовності дитини до шкільного навчання
Батьки
2. Дослідження соціально-психологічної адаптації
2.1.Дослідження адаптації до школи учнів 1-4 класів
1.
Анкета оцінювання рівня шкільної мотивації і адаптації Н.Лусканова
Газета «Психолог» №29-32, 2003

Оцінювання рівня шкільної мотивації і адаптації

6-10 років
2.
Методика «Експертна оцінка адаптованості дитини до школи»
В.Чирков, О.Соколова,
О.Сорокіна
Газета «Психолог», №29-32, 2003
Вивчення рівня шкільної адаптації
6-9 років
2.2. Дослідження адаптації учнів до нових умов навчання  в середній школі
1.
Методика визначення особистісної адаптованості школярів
А.Фурман
Войтович Г.І Забезпеченя психологізації навчально-виховного процесу у початковій школі: діагностико-розвивальна робота з учнями. (методичні рекомендації для адміністрації школи, вчителів, психологів) Хмельницький, 1998
Визначення особистісної адаптованості школярів
7-15 років
2.
Діагностика вад особистісного розвитку (ДВОР) З.Карпенко
Адаптація дітей у 1,5,10 класах/ упорядн. Т.Червонна.- К.: Шкільний світ, 2008, с.36
Діагностика вад особистісного розвитку
9-11 років
3.
Дослідження соціально-психологічної адаптації К.Роджерс
Р.Даймонд
Газета «Психолог», №34, 2003, с.16
ПІ. Психологія зрілості: практикум. – К.: Главник, 2006
Дослідження соціально-психологічної адаптації, самоприйняття, прийняття інших, емоційної комфортності, інтегральності, прагнення до домінування
15-17 років
3. Дослідження пізнавальної сфери
3.1. Дослідження відчуттів
1.
Дослідження суб’єктивного відчуття самотності Д.Рассел
Н.Фергюсон
Газета «Психолог», №34, 2003, с.19
Пашукова Т.І., Допіра А.І.,Дьяконов Г.В. Практикум із загальної психології – К.: Знання, 2000
Визначення рівня усвідомлення самотності
15-17 років
3.2. Дослідження сприймання
1.
Методика «Чого не вистачає?» Р.С.Немов
ПІ. Психологія дитинства: практикум. Навчальний посібник.- К.: Главник, 2006
Визначення рівня розвитку сприймання
5-6 років
2.
Методика «Які предмети заховані в малюнках?» Р.С.Немов
ПІ. Психологія дитинства: практикум. Навчальний посібник.- К.: Главник, 2006
Визначення розвитку цілісного  сприймання
5-6 років
3.
Методика «Складна фігура» Д.Векслер
ПІ. Психологія дитинства: практикум. Навч. посібник.- К.: Главник, 2006.
Діагностика сприймання, образних уявлень.
5-7 років                              
4.
Визначення типологічних особливостей сприймання
Л.Венгер
ПІ. Психологія дитинства: практикум.– К.: Главник, 2006
Визначення типу сприймання
6-10 років
3.3. Дослідження уваги
1.
Визначення вибірковості уваги Кюссі
ПІ. Психологія дитинства: практикум.- К.: Главник, 2006
Визначення вибірковості уваги
4-7 років
2.
Тест переплетених ліній Рей – Чередніков
ПІ. Психологія дитинства: практикум.- К.: Главник, 2006
ПІ. Розвиток пізнавальних процесів.- К.: Главник, 2003, с.36
Визначення рівня стійкості уваги
з 6 років
3.
Визначення стійкості уваги Б.Бурдон
В.Анфімов
ПІ. Психологія дитинства: практикум.– К.: Главник, 2006
Вивчення стійкості уваги, переключення та обсягу
6-10 років
4.
Визначення обсягу уваги Шульте-Горбов
ПІ. Психологія дитинства: практикум.– К.: Главник, 2006
Визначення обсягу уваги
6-10 років
5.
Визначення розподілу та переключення уваги Р.Нємов
ПІ. Психологія дитинства: практикум.– К.: Главник,
2006
Визначення розподілу та переключення уваги
6-10 років
6.
Тест «Простав значки» Пьєрон-Рузер
Пашукова Т., Допіра А. Практикум із загальної психології.– К.:Знання, 2000
Дослідження концентрації, розподілу уваги
6-17 років


7.
Методика «Коректурна спроба» Бурдона
Коробко С., Коробко О.
Робота психолога з мол. школярами: Методичний посібник.- К.: Літера ЛТД, 2006
Визначення точності та продуктивності уваги
6-7 років
8.
Тест «Кодування»
О.Венгер
Г.Цукерман
Коробко С., Коробко О.
Робота психолога з мол. школярами: Методичний посібник.- К.: Літера ЛТД, 2006
Дослідження уваги і темпу діяльності
6-9 років
9.
Методика дослідження рівня уваги та самоконтролю П.Гальперін, С.Кабиліцька
ПІ. Психологія зрілості: практикум.– Київ, Главник, 2007

Визначення рівня уваги та самоконтролю
8-12 років
10.
Методика «Рахунок» Крепелін
ПІ. Психологія зрілості: практикум.– Київ, Главник, 2007
Вивчення рівня переключення уваги
10-15 років
11.
Методика «Червоно-чорні таблиці» Шульте – Горбов
ПІ. Психологія зрілості: практикум– Київ, Главник, 2007
Вивчення стійкості уваги, динаміки працездатності
10-15 років
12.
Оцінка уваги
Х.Мюнстенберг
Основи психодіагностики /Упоряд.: Л.Терлецька, О.Главник.- К.: Шкільний світ, 2006
Визначення вибірковості, концентрації, та стійкості уваги
12-15 років
3.4. Дослідження пам'яті
1.
Методика «10 слів»
О.Лурія
Коробко С., Коробко О.
Робота психолога з мол. школярами:Методичний посібник.- К.: Літера ЛТД, 2006, с.136
ПІ. Психологія дитинства: практикум. Навч.посібник.- К.: Главник, 2006.
Визначення обсягу короткочасної і відстроченої пам’яті
5-7 років
2.
Методика
Л.С. Виготського
Основи психодіагностики /Упоряд.: Л.Терлецька, О.Главник.- К.: Шкільний світ, 2006
Вивчення опосередкованого запам’ятовування
10-15 років
3.
Методика «Піктограми»
О.Лурія
Основи психодіагностики /Упоряд.: Л.Терлецька, О.Главник.- К.: Шкільний світ, 2006
Дослідження продуктивності запам’ятовування
10-15 років
4.
Методика дослідження типу запам’ятовування та відтворення матеріалу П.Нечаєв
ПІ. Психологія зрілості: практикум.– Київ, Главник, 2006
Вивчення типу запам’ятовування та відтворення матеріалу
10-15 років
3.5. Дослідження мислення
1.
Схематизація «Дорога до будиночків» Р.Бардіна
ПІ. Психологічна діагностика інтелекту, мислення, креативності дитини.– К.: Мікрос- СВС, 2003
Виявлення рівня розвитку наочно-образного мислення (включає задачі на використання умовно-схематичних зображень для орієнтування в просторі)
5-7 років
2.
Творча оригінальність
За Симановським
ПІ. Психологічна діагностика інтелекту, мислення, креативності дитини.– К.: Мікрос- СВС, 2003.
Визначення рівня оригінальності творчого мислення, образності сприймання
5-7 років
3.
Орієнтований тест шкільної зрілості Я.Йєрасек
ПІ. Готовність дитини до школи.-К.: Главник, 2004.
Визначення рівня розвитку вербального мислення

6-7 років
4.
Прогресивні матриці Равена (дитячий варіант)
Коробко С., Коробко О.
Робота психолога з мол. школярами:Методичний посібник.- К.: Літера ЛТД, 2006, с.153- 171
ПІ. Готовність дитини до школи.-К.: Главник, 2004.
Вивчення рівня розвитку візуального мислення, аналітико-синтетичних умінь
6-9 років
5.
Тест «Порівняння ознак» Варіант методики Ульєнкової
Барташнікова І.А., Барташніков О.О. Діагностика готовності дітей до навчання в школі.- Тернопіль: Богдан, 1998
Визначення рівня розвитку логічного мислення
6-7 років
6.
Розрізані фігурки Л.Переслені
О.Шуранова
ПІ. Психологічна діагностика мислення, інтелекту, креативності дитини.-К.: Главник, 2003
Виявлення рівня розвитку наочно-дійового мислення
6-10 років
7.
Визначення оригінальності і гнучкості побудови графічного образу П.Торенс
ПІ. Психологія дитинства: практикум.- К.: Главник, 2006, с.82
Визначення гнучкості, швидкості, оригінальності мислення
6-10 років
8.
Методика вивчення гнучкості, конструювання фраз за початковими літерами Дж.Гілфорд
Основи психодіагностики /Упоряд.: Л.Терлецька, О.Главник.- К.: Шкільний світ, 2006
Вивчення творчого мислення
10-15 років
9.
Методика вивчення мовних асоціативних здібностей С.Медник адаптація Т.Галкіної
Л.Алексеєвої
Основи психодіагностики /Упоряд.: Л.Терлецька, О.Главник.- К.: Шкільний світ, 2006
Визначення оригінальності, унікальності творчого мислення
10-15 років
3.6. Дослідження уяви
1.
Методика "Розвиток продуктивної уяви у старших дошкільників" К.Торенс
Методи вивчення психічного розвитку дитини-дошкільника/ Т.О.Піроженко, Л.Г.Подоляк та ін., - К.: Світоч, 2003
Вивчити розвиток механізмів продуктивної уяви
5-6 років
2.
Картинки Давида
Інтерпретація Е.Клапареда.
Стандартизація Маргайранца
ПІ. Психологічна діагностика інтелекту, мислення, креативності дитини.– К.: Мікрос- СВС, 2003
Виявлення рівня розвитку аналітичної фантазії (за висновком Е.Клапареда - фантазії розуміння)
6-12 років
3.
Визначення яскравості і контрольованості уявлень шляхом самооцінки Р.Гордон
Федоров В.Д. Психодіагностика особистості в системі диференціації / науково-методичний збірник. Ч.5, Хм.РВВ, 1993
Оцінка здатності і контролю дозвільного оперування і маніпулювання уявленнями
з 6 років
4.
Оцінка яскравості (чіткості) уявлень шляхом саморанжування (опитувач Шиана)
Федоров В.Д. Психодіагностика особистості в системі диференціації / науково-методичний збірник. Ч.5, Хм.РВВ, 1993
Оцінка яскравості (чіткості) уявлень шляхом саморанжування
з 10 років
3.7. Дослідження рівня інтелектуального розвитку
1.
Тест Р.Кеттелла «КВТІ»
(апробований І.Н.Снітко)
Журнал «Обдарована дитина», 1999, №3,4
Вимірювання невербального інтелекту
6 років
2.
Тест інтелекту Р.Мейлі
ПІ. Психологічна діагностика мислення, інтелекту, креативності дитини.-К.: Главник, 2003
Вивчення структури інтелекту дітей
11-14 років
3.
Методика «Шахова дошка» Т.Тюрін
Основи психодіагностики /Упоряд.: Л.Терлецька, О.Главник.- К.: Шкільний світ, 2006
Визначення інтелектуальної активності
15-17 років
4.
Методика «CF-2» Р.Кеттелл
Основи психодіагностики /Упоряд.: Л.Терлецька, О.Главник.- К.: Шкільний світ, 2006
Визначення інтелектуального розвитку
15-17 років
5.
Тест «Загальних розумових здібностей» А.Отіс, Р.Леннон
Федоров В.Д. Психодіагностика особистості в системі диференціації / науково-методичний збірник. Ч.6, Хм.РВВ, 1993
Визначення рівня загальнорозумових здібностей
9-14 років
6
Рівень персональних досягнень В.Вандерлік
Федоров В.Д. Психодіагностика особистості в системі диференціації / науково-методичний збірник. Ч.6, Хм.РВВ, 1993
Визначення рівня загальнорозумових здібностей, загальної обдарованості
з 14 років
8.
Шкільний тест розумового розвитку (ШТРР)
Федоров В.Д. Психодіагностика особистості в системі диференціації / науково-методичний збірник. Ч.6, Хм.РВВ, 1993
Визначення рівня розвитку інтелекту
12-15 років
9.
Інтелектуальний тест Г.Айзенка
ПІ. Готовність учня до профільного навчання / За заг. ред. С.Максименка, О.Главник. – К.: Мірос-СВС, 2003
Визначення рівня інтелектуальних здібностей

10
Тест Векслера
Фурман А.В. Психодіагностика інтелекту в системі диференціації навчання. - К.: Освіта, 1993.
Визначення загального інтелектуального розвитку особистості
4-6років; 6-16 років;
16-20 років
3.8. Вивчення здібностей, обдарованості
1.
Модель ідентифікації обдарованих молодших школярів (за Дж.Рензуллі)
Коробко С., Коробко О.
Робота психолога з мол. школярами: Методичний посібник.- К.: Літера ЛТД, 2006, с.82
Виявлення обдарованих дітей
6-10 років
2.
Тест «Загальних розумових здібностей» А.Отіс, Р.Леннон
Федоров В.Д. Психодіагностика особистості в системі диференціації / науково-методичний збірник. Ч.6, Хм.РВВ, 1993
Визначення рівня загальнорозумових здібностей
9-14 років
3.
Тест Кеттелла
ПІ Інтелектуальні здібності дитини. – К.: Мікрос-СВС, 2003
Визначення рівня розвитку або вимірювання інтелекту особистості
4-8 років; 8-12 років; старшокласники і дорослі
4.
Рівень персональних досягнень В.Вандерлік
Федоров В.Д. Психодіагностика особистості в системі диференціації / науково-методичний збірник. Ч.6, Хм.РВВ, 1993
Визначення рівня загальнорозумових здібностей, загальної обдарованості
з 14 років
5.
Визначення оригінальності і гнучкості побудови графічного образу П.Торенс
ПІ. Психологія дитинства: практикум.- К.: Главник, 2006, с.82
Визначення гнучкості, швидкості, оригінальності мислення
 з 6 років
6.
Методика «Графічні матриці»  Дж.Равена
Основи психодіагностики /Упоряд.: Л.Терлецька, О.Главник.- К.: Шкільний світ, 2006
Вивчення рівня аналітико-синтетичної діяльності мислення
з 6 років
7.
Інтелектуальний тест Г.Айзенка
ПІ. Готовність учня до профільного навчання / За заг. ред. С.Максименка, О.Главник. – К.: Мірос-СВС, 2003
Визначення рівня інтелектуальних здібностей

4. Дослідження особистісної сфери
4.1. Комплексне дослідження особистості
1.
Тест Кеттелла
ПІ Інтелектуальні здібності дитини. – К.: Мікрос-СВС, 2003
Визначення рівня розвитку або вимірювання інтелекту особистості
4-8 років; 8-12 років; старшокласники і дорослі
2.
Дитячий особистісний опитувальник Кеттела Р.Кеттелл
Р.Коан
Коробко С., Коробко О.
Робота психолога з мол. школярами: Методичний посібник.- К.: Літера ЛТД, 2006
Дослідження особистісних особливостей
8-12 років
3.
Тест Векслера
Фурман А.В. Психодіагностика інтелекту в системі диференціації навчання. - К.: Освіта, 1993.
Визначення загального інтелектуального розвитку особистості
4-6років; 6-16 років;
16-20 років
4.
Особистісний комплексний соціометричний тест О.Зворикіна
ПІ. Психологія зрілості: практикум. – К.: Главник, 2006
Дослідження типу особистості за типом мислення та індивідуальними властивостями нервової системи
з 13-14 років
5.
Опитувальник самоставлення В.Столін
ПІ. Готовність до профільного навчання.-К.: Главник, 2003р.
Виявлення мотивів самоусвідомлення, самопізнання
15-17 років
6.
Тип особистості К.Юнг
Федоров В.Д. Ваш психологічний профіль / Ч.1. Характерологічні риси особистості. – Хмельницький ІППО, 2004
Визначення типу особистості
з 14 років
4.2. Дослідження темпераменту
1.
Опитувальник структури темпераменту (ОСТ)
В.Русалов
Пашукова Т.І., Допіра А.І.,Дьяконов Г.В. Практикум із загальної психології / За ред. Т.І.Пашукової. – К.: Знання, 2000
Визначення якостей темпераменту: енергійність, пластичність, темп та емоційність
12-17 років
2.
Тест-опитувальник Г.Айзенка
Пашукова Т.І., Допіра А.І.,Дьяконов Г.В. Практикум із загальної психології / За ред. Т.І.Пашукової. – К.: Знання, 2000
Визначення рівня екстраверсії, емоційної стійкості та типу темпераменту
з 14 років
3.
Формула темпераменту А.Тимченко
В.Шапар
Психологія спілкування. Посібник для старшокласників.- Тернопіль, 1999
Визначення темпераменту
16-18 років
4.3. Дослідження характеру
1.
Визначення типу характеру К.Юнг
Райгородський Д.Я. Практична психодіагностика. Методики і тести. Навч.посібник.-Самара: «БАХРАХ-М», 2001
Визначення типу характеру особистості
10-15 років
2.
Оцінка схильності до ризику О.Г.Шмельова
Пашукова Т.І., Допіра А.І.,Дьяконов Г.В. Практикум із загальної психології / За ред. Т.І.Пашукової. – К.: Знання, 2000
Визначення схильності до ризику
з 14 років
3.
Патохарактерологічний діагностичний опитувальник  А.Лічко
Федоров В.Д. Ваш психологічний профіль / Ч.1. Характерологічні риси особистості. – Хмельницький ІППО, 2004
Визначення акцентуацій у підлітків
14-18 років
4.
Особистісний питальник Г.Шмішека
Федоров В.Д. Ваш психологічний профіль / Ч.1. Характерологічні риси особистості. – Хмельницький ІППО, 2004
Діагностика типу акцентуацій особистості
з 14 років
5.
Дослідження вольової саморегуляції (А.В. Звєрков та Е.В.Ейдман)
Пашукова Т.І., Допіра А.І.,Дьяконов Г.В. Практикум із загальної психології / За ред. Т.І.Пашукової. – К.: Знання, 2000
Визначення рівня розвитку вольової саморегуляції
з 14 років
6.
Дослідження типу акцентуації характеру підлітка О.Зворикін
ПІ. Психологія зрілості: практикум. – К.: Главник, 2006
Визначення типу акцентуації підлітка та провідних емоцій сучасного моменту
з 13-14 років
7.
Дослідження характерологічних тенденцій Т.Лірі
Пашукова Т.І., Допіра А.І.,Дьяконов Г.В. Практикум із загальної психології / За ред. Т.І.Пашукової. – К.: Знання, 2000
Встановлення переважаючих характерологічних тенденцій особистості

4.4. Дослідження емоційно-вольової сфери
1.
Методика вивчення емоційно-афективної сфери З.Карпенко
Карпенко З.С. Експресивна психотехніка для дітей.- К., 1997
Вивчення емоційно-афективної сфери
4-7 років
2.
Тест на визначення рівня тривожності
Р.Теммл, М.Доркі, В.Амен
Коробко С., Коробко О.
Робота психолога з мол. школярами:Методичний посібник.- К.: Літера ЛТД, 2006.
Вивчення рівня тривожності дітей
4-7 років
3.
Кольоровий тест Люшера
Райгородський Д.Я. Практична психодіагностика. Методики и тести. Навч.посібник.-Самара: «БАХРАХ-М», 1998.
Визначення особливостей емоційно-мотиваційної сфери
з 6-7 років
4.
Тест-опитувальник «Оцінювання рівня тривожності й схильності дитини до неврозу»
за А.Захаровим
ПІ. Готовність дитини до навчання.– К.: Главник, 2003
Оцінювання рівня тривожності й схильності дитини до неврозу
6-7 років
5.
Методика діагностики рівня шкільної тривожності Філіпс
Коробко С., Коробко О.
Робота психолога з мол. школярами: Методичний посібник.- К.: Літера ЛТД, 2006
Вивчення рівня шкільної тривожності
8-10 років
6.
Шкала соціально-ситуаційної тривоги Кондаш
ПІ. Психологія зрілості: практикум.– К.: Главник, 2006
Визначення рівня тривоги
10-17 років
7.
Шкала самооцінки Ч.Спілбергер, Ю. Ханін

Психолог. Тести. Роздатковий матеріал / Упоряд. Т.Шаповал, Т.Гончаренко. – 2-ге вид., – К.: Шк.. світ, 2007. – 128 с.
Методика дослідження рівня тривожності.
10-17 років
8.
Дослідження емоційного відшукування А.Мехрабіан, Н.Епштейн
Пашукова Т., .Допіра А. Практикум із загальної психології.– К.:Знання, 2000
Визначення рівня емпатійних тенденцій
15-17 років
9.
Дослідження імпульсивності В.Лосенкова
Пашукова Т., Допіра А. Практикум із загальної психології.– К.:Знання, 2000
Виявлення рівня імпульсивності
15-17 років
10.
Дослідження схильності до ризику О.Шмельова
Пашукова Т., Допіра А. Практикум із загальної психології.– К.:Знання, 2000
Оцінити схильність до ризику
15-17 років
11.
Дослідження вольової саморегуляції А.Зверкова
Е.Ейдман
Пашукова Т., Допіра А. Практикум із загальної психології.– К.:Знання, 2000
Визначення рівня розвитку вольової саморегуляції
15-17 років
12.
Методика визначення показників та форм агресії
А.Басс, А.Дарка
Основи психодіагностики /Упоряд.: Л.Терлецька, О.Главник.- К.: Шкільний світ, 2006
Визначення показників та форм агресії
15-18 років
4.5. Дослідження мотивації
1.
Методика «Навчальна мотивація» М.Гінзбург
Газета «Психолог» №29-32, 2003
Визначення мотиваційної готовності дитини до навчання в школі. Визначення домінуючої мотивації
навчання
6-7 років
2.
Визначення мотивів та потреб молодшого школяра. Тест «Кольорових виборів» Л.Собчик
ПІ. Психологія дитинства: практикум.- К.: Главник, 2006.
Вивчення мотивів та потреб молодшого школяра
6-10 років
3.
Визначення мотивації молодшого школяра до навчання в школі О.Ануфрієва, С.Костроміна
ПІ. Психологія дитинства: практикум.- К.: Главник, 2006.
Вивчення мотивів навчання
6-10 років
4.
Проективна методика «Продовж казку» Л.Дюсс
модифікація Л.Кондратенко
ПІ. Розумові здібності дитини.– К., Главник, 2004, с.100
Визначити причини зниження мотивації до навчання
6-10 років
5.
Методика виявлення мотивації досягнень Ю.Орлов
Газета «Психолог» №27-28, 2008
Виявлення мотивації досягнень
10-17 років
5.
Анкета визначення мотивів навчальної діяльності Б.Пашнев
Газета «Психолог» №43, 2004
Визначення мотивів навчальної діяльності
10-17 років

6.
Дослідження мотивації «успіху-невдачі»
В.Мельников
Л.Ямпольський
Газета «Психолог», №34, 2003, с.18
ПІ. Психологія зрілості: практикум. – К.: Главник, 2006
Визначення рівня індивідуальних особливостей мотивації досягнення успіху і уникнення невдачі у підлітковому віці
15-17 років
5. Дослідження міжособистісних стосунків та
соціально-психологічного клімату:
5.1. В сім’ї;
1.
Проективна методика «Малюнок сім’ї»
Модифікація Г.Хоментаускаса
Коробко С., Коробко О.
Робота психолога з мол. школярами:Методичний посібник .- К.: Літера ЛТД, 2006.
Вивчення стану внутрішньо-сімейних взаємин
5-7 років
2.
Малюнок сім’ї
Р.Бернс
С.Корман
Газета «Психолог», №2, 2005
Коробко С., Коробко О.
Робота психолога з мол. школярами: Методичний посібник.- К.: Літера ЛТД, 2006
ПІ. Самооцінка учня.– К.: Главник, 2004
Дослідження взаємин між членами сім’ї і дитиною, ставлення дитини до членів сім’ї
6-12 років
3.
Методика «Три дерева»
Є.Клессмані
Ж-л «Практична психологія та соціальна робота», 1998, №8.
Вивчення особливостей міжгрупових, сімейних стосунків
12-17 років
4.
Тест «Ви і ваш син» Д.Теннессі
Газета «Психолог», №33, 2003, видавництво «Шкільний світ».
Вивчення взаємовідносин між батьком та дитиною
Батьки
5.
Методика «Аналіз сімейних взаємостосунків» (АСВ) Е.Г.Ейдеміллер
«Психологічна газета» №5, 2005
Бондарчук О.І. Психологія сім’ї: курс лекцій.– К.: МАУП, 2001
Виявлення особливостей порушення процесу виховання в сімї
Батьки
6.
Тест «Чи хороший(а) ви батько(мати)?» Е.Ейдеміллер
В.Юстицький
«Психологічна газета» №5, 2005
Вивчити особливості взаємостосунків в сім'ї дитини
Батьки
7.
Тест «Які ви батьки?»№ 1, № 2 Е.Ейдеміллер
В.Юстицький
«Психологічна газета» №5, 2005
Вивчити особливості взаємостосунків в сім'ї дитини
Батьки
5.2. В навчальному колективі;
1.
Опитувальник на виявлення референтної групи Т.Рєпіна
Газета «Психолог» №23-24, 2005, с.14, 30
Виявлення референтної групи в колективі
5-7 років
2.
Клас тварин (фантастичний малюнок класу) за Л.Кондратенко
ПІ. Розумові здібності дитини.– К., Главник, 2004, с.94
Визначити особливості міжособистісних стосунків дитини в колективі
6-10 років
3.
Визначення міжособистісних стосунків школяра Р.Жиль
ПІ. Психологія дитинства: практикум.- К.: Главник, 2006.
Вивчення стосунків дитини в колективі
6-10 років
4.
Методика експертного оцінювання організованості шкільного класу Л.Уманський
Гільбух Ю., Киричук О. Шкільний клас: як пізнавати і виховувати його душу.– Київ, 1996
Дослідження організованості та згуртованості класу
7-15 років
5.
Тести організованості шкільного класу О.Залужний
Гільбух Ю., Киричук О. Шкільний клас: як пізнавати і виховувати його душу.– Київ, 1996
Дослідження організованості та згуртованості класу
7-15 років
6.
Тест незакінчених речень «Мій клас і мій вчитель»
Ю.Гільбух
С.Коробко, О.Коробко
Робота психолога з мол. школярами: Методичний посібник.- К.: Літера ЛТД, 2006
Вивчення емоційного фону колективу та психологічного клімату
з 8 років
7.
Методика діагностики міжособистісних та міжгрупових відносин («Соціометрія») Дж. Морено
Газета «Соціальний педагог» №4, 1999

Визначення міжособистісних взаємин в класі, визначення соціального статусу учня в колективі
8-17 років
8.
Соціометрія
О.Киричук
Ю.Гільбух
Коробко С., Коробко О.
Робота психолога з мол. школярами: Методичний посібник.- К.: Літера ЛТД, 2006
Визначити місце учня в системі міжособистісних стосунків в класі
з 9 років
9.
Тест «Я і група» О.Біла
Ж-л «Практична психологія та соціальна робота» №6, 2001р.
Вивчення соціально-психологічного клімату та групових  феноменів
12-17 років
10.
Q-сортування В.Стефансона
ПІ. Психологія зрілості: практикум. – К.: Главник, 2006
Дослідження міжособистісних стосунків


5.3. В педагогічному колективі
1.
Визначення стилю поведінки в конфліктній ситуації К.Томас
Газета «Психолог», №36, 2002,с.24
Визначення стилю поведінки в конфліктній ситуації
Педагоги
2.
Визначення емпатійних здібностей особистості В.Бойко
Газета «Психолог», №36, 2002, видавництво «Шкільний світ».

Визначення емпатійних здібностей особистості
Педагоги
3.
Визначення соціально-психологічних настанов особистості в мотиваційній сфері О.Потьомкін
Газета «Психолог», №36, 2002
Визначення соціально-психологічних настанов особистості в мотиваційній сфері
Педагоги
4.
Опитувальник адаптованості до стресу (АС) В.Розов
Ж-л «Практична психологія та соціальна робота».- 2006, №113, с.41
Прогнозування стану здоров’я і професійної успішності людини в умовах професійних та життєвих стресорів; намічені шляхи розвитку чи корекції адаптивності педагоги
Педагоги
5.
Визначення наявності стресу у педагогічних працівників Шеффер
ПІ. Психологічний клімат колективу.- К.: Главник, 2004
Визначення наявності стресу
Педагоги
6.
Методика дослідження групового розвитку Н.Шевандрін
ПІ. Психологічний клімат колективу.- К.: Главник, 2004
Визначення рівня розвитку групи
Педагоги
7.
Аналіз психологічного клімату в педагогічному колективі О.Михайлюк А.Шалито
Грабовська Т.О., Демчик В.С., Шевченко Т.І. та ін. Науково-методичні проблеми формування оптимального клімату в шкільному колективі.– К.: МАУП 1999
Вивчення коефіцієнта впливу стану взаємовідносин у педколективі на психологічний клімат
Педагоги
8.
Діагностична анкета Рія Ван Хувейк
Крутій К.Л., Маковецька Н.В. Інноваційна діяльність у сучасному навчальному закладі: методичний аспект- 2-е видання, стерео.-Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2006 (Бібліотека методиста дошкільного навчального закладу)
Використовується як засіб самоаналізу. Визначення найбільш сильних мотивуючих факторів у роботі педагога, використання задля аналізу групової взаємодії, виявлення особливостей культури організації.
Педагоги
9.
Методика «Психологічний портрет учителя: досвід самодіагностики» Резапкіни
Газета «Психолог» №5, 2005, с.24
Визначення пріоритетних цінностей, психоемоційних станів, особливостей самооцінки і стилю викладача
Педагоги
10.
Опитувальник для вчителя Л.Ковальова
Газета «Психолог» №42, 2005, с.10
Систематизація уявлення про дитину, що починає вчитися в школі
Педагоги
11.
Моделі лекторського спілкування І.Юсупов
Газета «Психолог» №8, 2002, с.6
Визначення моделей спілкування педагога з учнями
Педагоги
12.
Експертне оцінювання стилю спілкування педагога І.Юсупов
Газета «Психолог» №8, 2002, с.7
Визначення стилю спілкування педагога
Педагоги
13.
Анкета «Психологічна культура вчителя» Л.Лєпіхова
Т.Титаренко
Сівак С. Скринінг шкільного життя. Методика комплексного психодіагностичного вивчення стану навчально-виховного процесу загальноосвітньої школи.– Тернопіль, 2001
Оцінювання власних професійних якостей
Педагоги
14.
Методика векторного моделювання освітнього середовища В.Ясвіна
ПІ. Психологічний клімат колективу.– К.: Главник , 2004
Визначення активності/пасивності шкільного середовища
Педагоги
15.
Методика оцінки емоційної зрілості під ред. О.Чебикіна
ПІ. Емоційний розвиток дитини.- К.: Главник, 2004
Вивчення здатності керувати своїми емоціями та розуміти емоційний стан оточуючих
Педагоги
16.
Методика вивчення задоволеності учителів своєю професією Н.Журин
Є.Ільїн
Газета «Психолог», №29, 2007
Вивчення рівня задоволеності своєю роботою
Педагоги
17.
Діагностика психологічної компетентності та професійної діяльності педагога Т.Проскура
Газета «Психолог», №29, 2007
Діагностика психологічної компетентності
Педагоги
18.
Діагностика лідерських здібностей Є.Жариков
Є.Крушельницький
Мушинський В.П. Психологічний портрет вчителя.- Харків: «Основа», 2005
Діагностика лідерських здібностей педагогів
Педагоги
19.
Анкета вивчення соціально-психологічного клімату С.Сівак
Сівак С. Скринінг шкільного життя. Методика комплексного психодіагностичного вивчення стану навчально-виховного процесу загальноосвітньої школи.– Тернопіль, 2001
Вивчити систему взаємостосунків, що склалися, домінуючого настрою, задоволеністю роботою, її привабливістю, єдність колективних та особистих цілей
Педагоги
20.
Оцінювання агресивності педагога А.Ассінгер
Робота психолога з педколективом / Упоряд. Т.Гончаренко. – К., Вид. дім "Шкілний світ", 2006
Визначення коректності у стосунках з колегами, учнями
Педагоги
6. Дослідження професійних здібностей, схильностей учнів
1.
Опитувальник схильностей до різних типів професій М.Волкова
Б-ка «Шкільний світ» Профорієнтаційна робота психолога.- К., 2007
Визначення схильностей до різних типів професій
з 14 років
2.
Комунікативні та організаторські схильності (КОС)
В.Синявський
Б.Федоришин
ПІ. Готовність до профільного навчання. К.: Главник, 2003р.
Виявлення комунікативних та організаторських здібностей
14-17 років
3.
Диференційно-діагностичний опитувальник інтересів (ДДО) Є.Клімов, модифікація А.Азбель
Федоров В.Д. Тестодром: Психологічний інструментарій професійного відбору.-Хмельницький, ОІППО, 2006.
Виявлення нахилу до певного типу професії
14-17 років
4.
Питальник особистісної орієнтації
Шостром
Федоров В.Д. Тестодром: Психологічний інструментарій професійного відбору, Хмельницький, 2006
Визначення ступеня самоактуалізації особистості
14-17 років
5.
Тест «Спілкування і професія» В.Семиченко
Туріщева Л.В. Психологічне супроводження профільного навчання. Харків, «Основа», 2007
Встановлення професійних відносин з людьми
14-17 років
6.
Опитувальник професійної переваги Б.Басс
Б-ка «Шкільний світ» Профорієнтаційна робота психолога.- К., 2007
Вивчення професійної переваги
14-17 років
7.
Методика виявлення професійної готовності Л.Кабардова
Уніат С., Комінко С. Вибір професії або задача з багатьма невідомими.– Тернопіль, 1997
Визначення обґрунтованості або необґрунтованості професійних нахилів
14-17 років
8.
Опитувальник професійної спрямованості (ОПС) Д.Голланд
ПІ. Професійні здібності учня.– К.:Главник, 2004
ПІ. Готовність до профільного навчання.-К.: Главник, 2003р.
Визначення соціальної спрямованості особистості.
14-17 років
9.
Опитувальник самоставлення В.Столін
ПІ. Готовність до профільного навчання.-К.: Главник, 2003р.
Виявлення мотивів самоусвідомлення, самопізнання
15-17 років
10.
Опитувальник для ідентифікації типів акцентуацій характеру у підлітків Модифікований С.Подмазіним
ПІ. Готовність до профільного навчання. К.: Главник, 2003р.
Визначення типів характеру, його особливостей
15-17 років
11.
ОДАНІ-2 Б.Федоришин
С.Карпіловська
ПІ. Готовність до профільного навчання.-К.: Главник, 2003р
Вивчення мотиваційної готовності до профільного навчання
15-17 років
12.
Діагностика «перешкод» у встановленні емоційних контактів В.Бойко
Психодіагностика / Упоряд.: Л.Терлецька, О.Главник.-К.: Шкільний світ, 2002
Визначення труднощів у встановленні контактів
15-17 років
13.
Методика діагностики спрямованості особистості Б.Басс
Психодіагностика / Упоряд.:Л.Терлецька, О.Главник.-К.: Шкільний світ, 2002
Визначення спрямованості особистості
15-17 років
14.
Методика «Професійні переваги» В.Бойко
Психодіагностика / Упоряд.: Л.Терлецька, О.Главник.- К.: Шкільний світ, 2002
Визначення професійних переваг
15-17 років
15.
Анкета «Що мені подобається» Л.Йоваші
ПІ. Професійні здібності учня.-К.: Главник, 2004
Визначення професійної спрямованості учнів
15-17 років
16.
Опитувальник за схемою побудови особистісної професійної перспективи Н.Пряжников
Психологія спілкування. Посібник для старшокласників.- Тернопіль, 1999
Визначення узагальненої і цілісної оцінки перспективи професійного і особистісного розвитку
16-18 років
7. Особливості навчально-виховного процесу
1.
Визначення оригінальності і гнучкості побудови графічного образу П.Торенс
ПІ. Психологія дитинства: практикум.- К.: Главник, 2006, с.82
Визначення гнучкості, швидкості, оригінальності мислення
 з 6 років
2.
Анкета оцінювання рівня шкільної мотивації і адаптації Н.Лусканова
Газета «Психолог» №29-32, 2003

Оцінювання рівня шкільної мотивації і адаптації

6-10 років
3.
Дослідження соціально-психологічної адаптації К.Роджерс
Р.Даймонд
Газета «Психолог», №34, 2003, с.16
ПІ. Психологія зрілості: практикум. – К.: Главник, 2006
Дослідження соціально-психологічної адаптації, самоприйняття, прийняття інших, емоційної комфортності, інтегральності, прагнення до домінування
15-17 років
4.
Тест-опитувальник Г.Айзенка
Пашукова Т.І., Допіра А.І.,Дьяконов Г.В. Практикум із загальної психології / За ред. Т.І.Пашукової. – К.: Знання, 2000
Визначення рівня екстраверсії, емоційної стійкості та типу темпераменту

5.
Методика діагностики рівня шкільної тривожності Філіпс
Коробко С., Коробко О.
Робота психолога з мол. школярами: Методичний посібник.- К.: Літера ЛТД, 2006
Вивчення рівня шкільної тривожності
8-10 років
6.
Шкала самооцінки Ч.Спілбергер, Ю. Ханін

Психолог. Тести. Роздатковий матеріал / Упоряд. Т.Шаповал, Т.Гончаренко. – 2-ге вид., – К.: Шк.. світ, 2007. – 128 с.
Методика дослідження рівня тривожності.
10-17 років
7.
Методика виявлення мотивації досягнень Ю.Орлов
Газета «Психолог» №27-28, 2008
Виявлення мотивації досягнень
10-17 років
8.
Методика діагностики міжособистісних та міжгрупових відносин («Соціометрія») Дж. Морено
Газета «Соціальний педагог» №4, 1999

Визначення міжособистісних взаємин в класі, визначення соціального статусу учня в колективі
8-17 років
9.
Комунікативні та організаторські схильності (КОС)
В.Синявський
Б.Федоришин
ПІ. Готовність до профільного навчання. К.: Главник, 2003р.
Виявлення комунікативних та організаторських здібностей
14-17 років
10.
ОДАНІ-2 Б.Федоришин
С.Карпіловська
ПІ. Готовність до профільного навчання.-К.: Главник, 2003р
Вивчення мотиваційної готовності до профільного навчання
15-17 років
11.
Незакінчені речення Сакс-Леві
ПІ. Самооцінка учня.– К.: Главник, 2004
Діагностика соціальної позиції дитини і розуміння нею власної внутрішньої позиції
з 8 років
12.
Шкільний тест розумового розвитку (ШТРР)
Федоров В.Д. Психодіагностика особистості в системі диференціації / науково-методичний збірник. Ч.6, Хм.РВВ, 1993
Визначення  рівня інтелекту
12-15 років
13.
Діагностика вад особистісного розвитку (ДВОР) З.Карпенко
Адаптація дітей у 1,5,10 класах/ упорядн. Т.Червонна.- К.: Шкільний світ, 2008, с.36
Діагностика вад особистісного розвитку
9-11 років



Комментарии